Adatvédelmi és adatkezelési szabályzat

hatályba lép: 2018.05.25.
utolsó módosítás: 2019.05.01.

Az Otthon Fenntartójának neve: ILONA-ARANYKOR Szociális Gondozó Nonprofit Közhasznú Kft. 
A Fenntartó által működtetett egység (intézmény): Ilona Aranykor Szociális Gondozó Otthon
Az Otthon és a Fenntartó címe: 1201 Budapest, Vörösmarty u. 56.  
A Társaság (fenntartó) ügyvezetője: Sárközy Gyula
A Társaság irodavezetője: Böszörményi Tiborné 
Otthon vezető (intézményvezető orvos): dr. Tudor Alajos, pszichiater szakorvos
Iroda vezető kapcsolattartó: dr. Ráczkevi Anita

A Fenntartó a 2011. évi CLXXV törvény alapján közhasznú tevékenységet folytat.

Adatfeldolgozásért felelős: Sárközy Gyula
cím: 1201-Budapest, Vörösmarty u. 56.
e-mail: arany111@t-online.hu
telefon: 06 30 406 7415

Adatfeldolgozásért felelős: dr. Ráczkevi Anita
cím: 1201-Budapest, Vörösmarty u. 56.
e-mail: arany111@t-online.hu
telefon: 06 20 598 8155

Adatfeldolgozásért felelős: Dr. Tudor Alajos
cím: 1201-Budapest, Vörösmarty u. 56.
e-mail: arany111@t-online.hu
telefon: 06 1 285 8329

Adatkezelésért felelős: ILONA-ARANYKOR Szociális Gondozó Nonprofit Közhasznú Kft.
cím: 1201-Budapest, Vörösmarty u. 56.
e-mail: arany111@t-online.hu
telefon: 06 1 285 8329, 06 30 406 7415

IT Szervíz: ECOFFICE TECHNOLOGY Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
részéről jogosult az adatok megismerésére: Burda Szabolcs
Képviseli: Burda Szabolcs, ügyvezető
cím: 1043 Budapest, Csányi László utca 32.
e-mail: info@ecoffice.hu

Adatkezelőnek és Adatfeldolgozónak minősül az Otthon és a Fenntartó  (továbbiakban Otthon és a Fenntartó, vagy Otthon) azon alkalmazottja, aki az Otthon és a Fenntartó vezetőjének utasítása és felhatalmazása alapján az Érintettek személyes és különleges adatait kezeli és az adatkezeléshez kapcsolódó technikai feladatokat elvégzi.

A személyes adatok kezelésével foglalkozó munkavállalókat titoktartási kötelezettség terheli.

Az adatbiztonság biztosítása céljából a szükséges szervezési és technikai intézkedéseket az adatkezelő biztosítja. 

Az adatfeldolgozó az adatkezelő munkáját segíti. Biztosítja, hogy az adatkezelő döntése alapján személyes adatokat töröl, vagy visszaküld az adatkezelőnek, ide nem értve, ha az adatok tárolását/ megőrzését tagállami vagy UNIOS jog előírja.

Külföldi adattovábbítás nem történik. 

Az adatfeldolgozók részére történő adattovábbítás az Érintett külön hozzájárulása nélkül végezhető.

A Fenntartó és az Otthon az általa kezelt személyes adatok körében megbízott külső adatfeldolgozót nem vesz igénybe.

Az adatkezelő fenntartja magának a jogot, hogy a jelen Tájékoztatót (szabályzatot) egyoldalú döntésével bármikor módosítsa.

Jelen szabályzat felülvizsgálata és karbantartása a jogszabályi változások függvényében évente történik.

I. A SZABÁLYZAT CÉLJA

Jelen szabályzat célja, hogy az Európai Parlament és a Tanács 2016/679. számú Rendelete (2016. április 27.) /GDPR/ a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, (továbbiakban: GDPR) és az Információs és Önrendelkezési Jogról szóló 2011.évi CXII. törvény (továbbiakban: Info tv.) vonatkozó rendelkezései alapján rögzítse az ILONA-ARANYKOR Szociális Gondozó Nonprofit Közhasznú Kft., mint Fenntartó (továbbiakban: Fenntartó úgyis mint adatkezelő) és az általa működtetett ILONA ARANYKOR Szociális Gondozó Otthon (továbbiakban: otthon) által alkalmazott adatvédelmi elveket, az Otthon és a Fenntartó adatvédelmi politikáját.  A Fenntartó és az Otthon a Rendelet értelmében adatkezelőnek minősül, a Rendelet szabályozása az Intézmény által kezelt személyes adatok vonatkozásában is alkalmazandó.
A Fenntartó és az Otthon jelen szabályzat elfogadásával biztosítja, a „Rendelet” 5. cikkében foglalt személyes és egészségügyi adatok kezelésére vonatkozó alapelvek  és szabályok betartását, valamint azt, hogy a Fenntartó és az Otthon által nyújtott szolgáltatás minden területén az Érintettek számára biztosítva legyen jogaik védelme és az adataiknak kezelésével kapcsolatos tájékoztatás. A jelen szabályzat további célja hol az Érintettek személyes adatai pontosan és biztonságosan a hatályos hazai, uniós és tagállami adatvédelmi szabályoknak megfelelően kerüljenek kezelésre. Alapvető célja továbbá, hogy minden esetben tiszteletben tartsa e természetes személyek alapvető jogait és szabadságait különösen, ami a személyes és egészségügyi adataik védelméhez való jogukat illeti. 
A személyes adatkezelés további célja az Érintett, a Fenntartó és az Otthon, valamint az adatkezelő között kapcsolat létesítése, ajánlatkérés esetére. 
A Szabályzat tekintettel van a fent hivatkozott rendeleten és jogszabályon túl az alábbi jogszabályokra is: 

  • 1993. évi III. törvény 

  • 2011. évi CXII. Törvény

  • 1997. évi XLVII törvény.

  • 2013. évi V. törvény

  • 2006. évi XCVIII törvény

  • 1997. évi CLIV törvény

  • 60/2003 (X.20) ESZCSM rendelet

  • 43/1999.(III.3.) Korm rendelet

  • 1/2000 (I.7) SzCsM rendelet

  • 284/1997 (XII.23.) Korm. rendelet

  • 60/2004 (VII.6.) ESzCsM rendelet

  • 92/2008 (Iv.23.) Korm rendelet

  • 9/1999 (XI.24.) SzCsM. rendelet

  • 36/2007 (XII.22.) SZMM rendelet

  • 2000. évi C törvény

Jelen szabályzatban tájékoztatjuk az Érintetteket és hozzátartozóikat hogy a 2018.V.25. napjától hatályos GDPR rendelet rendelkezései az elsődlegesen irányadóak. Amennyiben speciális tárgyak szabályzatuk vagy ágazati jogszabályok a GDPR-ben nem kerültek rendezésre abban az esetben a vonatkozó jogszabályok és szabályzatok az irányadóak. Abban az esetben is a fent megjelölt jogszabályi rendelkezések veendők figyelembe, ha a személyes adatok védelme érdekében szigorúbb rendelkezést írnak elő, mint a GDPR. A kezelt személyes adatok köre arányban áll az adatkezelés céljával.
Tekintettel a kezelt személyes adatok széles körére, az adatkezelés célja adatcsoportonként változó, részben jogi kötelezettség teljesítése, részben jogos érdek, részben hozzájárulás.


II. A SZABÁLYZAT HATÁLYA ÉS AZ ADATKEZELÉS IDŐTARTAMA

1. Személyi hatály

A Szabályzat hatálya kiterjed az Otthonra és a Fenntartóra és a területén tartózkodó, vele kapcsolatot létesítő minden Érintettre. A jelen adatkezelési Tájékoztató hatálya az Intézmény által  nyújtott szolgáltatásokhoz kapcsolódó adatkezelésekre terjed ki.
Jelen szabályzat hatálya azon természetes személyekre terjed ki, akikre az adatkezelési tevékenysége kiterjed. 


2. Időbeli hatály

Jelen szabályzat a visszavonásig hatályos.


3. Az Adatkezelés időtartama

A GDPR rendelet 17. cikk (1) bekezdése alapján: az Adatkezelő (Otthon és a Fenntartó) által kezelt adatot az Érintett kérésére – amennyiben az adatkezelésnek más jogalapja nincsen, csak az Érintett hozzájárulása – a rá vonatkozó személyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölni kell az adatkezelő adatbázisából.
A GDPR rendelet 17. cikk (3) bekezdése alapján amennyiben a kezelt személyes adat jogérvényesítéshez vagy hatóság felé történő elszámoláshoz szükséges akkor az adatkezelés – az Érintett kérelme ellenére – jogi kötelezettség teljesítése vagy jogos érdek alapján folytatható.
A fentiek szerint az Otthon és a Fenntartó a jogi kötelezettség teljesítése, mint jogalap alapján, tekintettel az Eü. törvény Érintett adatok megőrzésére vonatkozó rendelkezéseire, Otthon és a Fenntartó az általa kezelt, tárolt személyes és különleges adatokat az adatok rögzítésének időpontjától számított 30 évig köteles megőrizni.
Az Otthonba történő felvételi kérelem során rögzített adatokat a nyilvántartásból visszaállíthatatlanul törölni kell, ha az ellátásra vonatkozó igény a teljesítését megelőzően megszűnik.
A munkaügyi adatokat az Otthon és a Fenntartó, mint adatkezelő a munkaviszony fennállása alatt és a megszűnést követő 8 évig tárolja.
Otthon és a Fenntartó, Érintett, harmadik személy jogos érdeke, mint jogalap alapján a kamerarendszerrel történő képrögzítés esetén a rögzített adatok a rögzítés időpontjától számított 30. napon kerülnek törlésre.


III. FOGALMAK

1. személyes adat”: az Érintettre vonatkozó bármely információ (Infotv. alapján: 2018.08.25. napjától hatályos definíció); GDPR. 4. cikk: azonosított vagy azonosítható természetes személyre („Érintett”) vonatkozó bármely információ; azonosítható az a természetes személy, aki közvetlen vagy közvetett módon, különösen valamely azonosító, például név, szám, helymeghatározó adat, online azonosító vagy a természetes személy testi, fiziológiai, genetikai, szellemi, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára vonatkozó egy vagy több tényező alapján azonosítható

2. adatkezelés”: GDPR alapján: a személyes adatokon vagy adatállományokon automatizált vagy nem automatizált módon végzett bármely művelet vagy műveletek összessége, így a gyűjtés, rögzítés, rendszerezés, tagolás, tárolás, átalakítás vagy megváltoztatás, lekérdezés, betekintés, felhasználás, közlés továbbítás, terjesztés vagy egyéb módon történő hozzáférhetővé tétel útján, összehangolás vagy össze- kapcsolás, korlátozás, törlés, illetve megsemmisítés; Infotv. alapján: az alkalmazott eljárástól függetlenül az adaton végzett bármely művelet vagy a műveletek összessége, így különösen gyűjtése, felvétele, rögzítése, rendszerezése, tárolása, megváltoztatása, felhasználása, lekérdezése, továbbítása, nyilvánosságra hozatala, összehangolása vagy összekapcsolása, zárolása, törlése és megsemmisítése, valamint az adat további felhasználásának megakadályozása, fénykép-, hang- vagy képfelvétel készítése, valamint a személy azonosítására alkalmas fizikai jellemzők (pl. ujj- vagy tenyérnyomat, DNS-minta, íriszkép) rögzítése;

3. az adatkezelés korlátozása”: GDPR alapján: a tárolt személyes adatok megjelölése jövőbeli kezelésük korlátozása céljából; Infotv. alapján: a tárolt adat zárolása az adat további kezelésének korlátozása céljából történő megjelölése útján;

4. profilalkotás”: Infotv. alapján: személyes adatok automatizált kezelésének bármely olyan formája, amelynek során a személyes adatokat valamely természetes személyhez fűződő bizonyos személyes jellemzők értékelésére, különösen a munkahelyi teljesítményhez, gazdasági helyzethez, egészségi állapothoz személyes preferenciákhoz, érdeklődéshez, megbízhatósághoz, viselkedéshez, tartózkodási helyhez vagy mozgáshoz kapcsolódó jellemzők elemzésére vagy előre jelzésére használják;

5. álnevesítés”: Infotv. alapján: a személyes adatok olyan módon történő kezelése, amelynek következtében további információk felhasználása nélkül többé már nem állapítható meg, hogy a személyes adat mely konkrét természetes személyre vonatkozik, feltéve hogy az ilyen további információt külön tárolják, és technikai és szervezési intézkedések megtételével biztosított, hogy azonosított vagy azonosítható természetes személyekhez ezt a személyes adatot nem lehet kapcsolni;

6. nyilvántartási rendszer”: GDPR alapján:  a személyes adatok bármely módon – centralizált, decentralizált vagy funkcionális vagy földrajzi szempontok szerint – tagolt állománya, amely meghatározott ismérvek alapján hozzáférhető;

7. adatkezelő”: GDPR alapján: az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, amely a személyes adatok kezelésének céljait és eszközeit önállóan vagy másokkal együtt meghatározza; ha az adatkezelés céljait és eszközeit az uniós vagy a tagállami jog határozza meg, az adatkezelőt vagy az adatkezelő kijelölésére vonatkozó különös szempontokat az uniós vagy a tagállami jog is meghatározhatja;

8. adatfeldolgozó”: Infotv. alapján:  az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely - törvényben vagy az Európai Unió kötelező jogi aktusában meghatározott keretek között és feltételekkel - az adatkezelő megbízásából vagy rendelkezése alapján személyes adatokat kezel;  

9. címzett”: GDPR alapján: az a természetes vagy jogi személy, közhatalmi szerv, ügynökség vagy bármely egyéb szerv, akivel vagy amellyel a személyes adatot közlik, függetlenül attól, hogy harmadik fél-e. Azon közhatalmi szervek, amelyek egy egyedi vizsgálat keretében az uniós vagy a tagállami joggal össz- hangban férhetnek hozzá személyes adatokhoz, nem minősülnek címzettnek; az említett adatok e közhatalmi szervek általi kezelése meg kell, hogy feleljen az adatkezelés céljainak megfelelően az alkalmazandó adatvédelmi szabályoknak;

10. harmadik személy”: Infotv. alapján:   olyan természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki vagy amely nem azonos az Érintettel, az adatkezelővel, az adatfeldolgozóval vagy azokkal a személyekkel, akik az adatkezelő vagy adatfeldolgozó közvetlen irányítása alatt a személyes adatok kezelésére irányuló műveleteket végeznek;

11. az Érintett hozzájárulása”: GDPR alapján: az Érintett akaratának önkéntes, konkrét és megfelelő tájékoztatáson alapuló és egyértelmű kinyilvánítása, amellyel az Érintett nyilatkozat vagy a megerősítést félreérthetetlenül kifejező cselekedet útján jelzi, hogy beleegyezését adja az őt érintő személyes adatok kezeléséhez; Infotv. alapján a hozzájárulás: az Érintett akaratának önkéntes, határozott és megfelelő tájékoztatáson alapuló egyértelmű kinyilvánítása, amellyel az Érintett nyilatkozat vagy az akaratát félreérthetetlenül kifejező más magatartás útján jelzi, hogy beleegyezését adja a rá vonatkozó személyes adatok kezeléséhez;

12. adatvédelmi incidens”: GDPR alapján:  a biztonság olyan sérülése, amely a továbbított, tárolt vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi;

13. genetikai adat”: GDPR alapján:  egy természetes személy örökölt vagy szerzett genetikai jellemzőire vonatkozó minden olyan személyes adat, amely az adott személy fiziológiájára vagy egészségi állapotára vonatkozó egyedi információt hordoz, és amely elsősorban az említett természetes személyből vett biológiai minta elemzéséből ered;

14. biometrikus adat”: GDPR alapján:   egy természetes személy testi, fiziológiai vagy viselkedési jellemzőire vonatkozó minden olyan sajátos technikai eljárásokkal nyert személyes adat, amely lehetővé teszi vagy megerősíti a természetes személy egyedi azonosítását, ilyen például az arckép vagy a daktilo- szkópiai adat;

15. egészségügyi adatInfotv. alapján:   egy természetes személy testi vagy pszichikai egészségi állapotára vonatkozó személyes adat, ideértve a természetes személy számára nyújtott egészségügyi szolgáltatásokra vonatkozó olyan adatot is, amely információt hordoz a természetes személy egészségi állapotáról; 

Az egészségügyi adatok közé tartoznak az érintett egészségi állapotára vonatkozó olyan adatok, amelyek információt hordoznak az érintett múltbeli, jelenlegi vagy jövőbeli testi vagy pszichikai egészségi állapotáról. Ide tartoznak többek között az alábbiak: a természetes személyre vonatkozó olyan személyes adatok, amelyeket az egyénnek a 2011/24/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvben ( 1 ) említett egészségügyi szolgáltatások céljából történő nyilvántartásba vétel, vagy ilyen szolgáltatások nyújtása során gyűjtöttek, a természetes személy egészségügyi célokból történő egyéni azonosítása érdekében hozzá rendelt szám, jel vagy adat, valamely testrész vagy a testet alkotó anyag – beleértve a genetikai adatokat és a biológiai mintákat is – teszteléséből vagy vizsgálatából származó információk, és bármilyen, például az érintett betegségével, fogyatékosságával, betegség kockázatával, kórtörténetével, klinikai kezelésével vagy fiziológiai vagy orvosbiológiai állapotával kapcsolatos információ, függetlenül annak forrásától, amely lehet például orvos vagy egyéb egészségügyi dolgozó, kórház, orvostechnikai eszköz vagy in vitro diagnosztikai teszt.

16. különleges adat Infotv. és a GDPR 9. cikk  alapján: a személyes adatok különleges kategóriáiba tartozó minden adat, azaz a faji vagy etnikai származásra, politikai véleményre, vallási vagy világnézeti meggyőződésre vagy szakszervezeti tagságra utaló személyes adatok, valamint a genetikai adatok, a természetes személyek egyedi azonosítását célzó biometrikus adatok, az egészségügyi adatok és a természetes személyek szexuális életére vagy szexuális irányultságára vonatkozó személyes adatok, valamint bűnügyi személyes adat.

17. Érintett Infotv. alapján: bármely információ alapján azonosított vagy azonosítható természetes személy;  

18. sürgős szükség” : az egészségi állapotban hirtelen bekövetkezett olyan változás, amelynek következtében azonnali egészségügyi ellátás hiányában az Érintett közvetlen életveszélybe kerülhet vagy súlyos vagy maradandó egészség károsodást szenvedhet

19. Orvosi titok: a gyógykezelés során az adatkezelő tudomására jutott egészségügyi és személyazonosító adat, továbbá a szükséges vagy folyamatban lévő, illetve befejezett gyógykezelésre vonatkozó, valamint a gyógykezeléssel kapcsolatban megismert egyéb adat. 

20. Közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyenes ágbeli rokon, az örökbe fogadott, a mostoha- és nevelt gyermek, az örökbe fogadó, a mostoha- és nevelőszülő, valamint a testvér és az élettárs. 

21. Hozzájárulás: az Érintett akaratának önkéntes és határozott kinyilvánítása, amely megfelelő tájékoztatáson alapul, és amellyel félreérthetetlen beleegyezését adja a rávonatkozó személyes adatok – teljes körű vagy egyes műveletekre kiterjedő – kezeléséhez

22. Tiltakozás: az Érintett nyilatkozata, amellyel személyes adatainak kezelését kifogásolja, és az adatkezelés megszüntetését, illetve a kezelt adatok törlését kéri;

23. Adattörlés: az adatok felismerhetetlenné tétele oly módon, hogy a helyreállításuk többé nem lehetséges;

24. Adatmegjelölés: az adat azonosító jelzéssel ellátása annak megkülönböztetése céljából;

25. Adatzárolás: az adat azonosító jelzéssel ellátása további kezelésének végleges vagy meghatározott időre történő korlátozása céljából;

26. Adatmegsemmisítés: az adatokat tartalmazó adathordozó teljes fizikai megsemmisítése;


IV. ALAPELVEK A SZEMÉLYES ADATOK KEZELÉSE SORÁN 

  • célhoz kötöttség”. Az adatkezelés célját a jogalapok egyikére történő hivatkozással kell megadni.

  • jogszerűség, tisztességes eljárás és átláthatóság” elve

  • adattakarékosság”; Csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés céljának megvalósulásához szükséges   és releváns és a szükségesre kell korlátozódniuk, azaz a személyes adatok szükséges mértékben és ideig kezelhetők

  • pontosság” pontosnak és naprakésznek kell lenniük; minden észszerű intézkedést meg kell tenni annak érdekében, hogy az adatkezelés céljai szempontjából pontatlan személyes adatokat haladéktalanul töröljék vagy helyesbítsék 

  • korlátozott tárolhatóság” tárolásának olyan formában kell történnie, amely az Érintettek azonosítását csak a személyes adatok kezelése céljainak eléréséhez szükséges ideig teszi lehetővé; a személyes adatok ennél hosszabb ideig történő tárolására csak akkor kerülhet sor, amennyiben a személyes adatok kezelésére a Rendelet  89. cikk (1) bekezdésének megfelelően közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból kerül majd sor, az e rendeletben az Érintettek jogainak és szabadságainak védelme érdekében előírt megfelelő technikai és szervezési intézkedések végrehajtására is figyelemmel;

  • integritás és bizalmas jelleg” Fenntartó az általa kezelt személyes adatokat székhelyén tárolja megfelelő technikai intézkedések alkalmazásával, elektronikus állomány formájában jelszóval védetten, illetve papír alapon elzártan, biztonságos helyen  tárolja biztonságosan.

  • elszámoltathatóság” Az adatkezelő felelős az e fejezetben való megfelelésért, továbbá képesnek kell lennie e megfelelés igazolására 


V. AZ ADATKEZELÉS JOGALAPJA

A személyes adatok kezelése kizárólag akkor és annyiban jogszerű, amennyiben legalább az alábbiak egyike teljesül:

1. Az Érintett hozzájárulása

  • Az Érintett a személyes adatainak egy vagy több konkrét célból történő kezeléséhez (GDPR. 6. cikk. (1)  a) hozzájárulását írásban papír alapú nyilatkozatban megadhatja, vagy elektronikus úton.

  • Az Érintett hozzájárulásának önkéntesen, előzetesen tett és konkrét világos tájékoztatáson kell alapulnia.

  • Az Érintett hozzájárulását bármikor visszavonja. A hozzájárulás visszavonása nem érinti a hozzájáruláson alapuló, a visszavonás előtti adatkezelés jogszerűségét. A hozzájárulás megadása előtt az Érintettet erről tájékoztatni kell. A hozzájárulás visszavonását ugyanolyan egyszerű módon kell lehetővé tenni, mint annak megadását. (GDPR. 7. cikk. (3)  

2. Szerződés teljesítése

  • A személyes adatok kezelése jogszerűnek minősül, ha az olyan szerződés teljesítéséhez szükséges, amely- ben az Érintett az egyik fél, vagy az a szerződés megkötését megelőzően az Érintett kérésére történő lépések megtételéhez szükséges. (GDPR. 6. cikk. (1)  b) 

  • Az adatkezelés szükségessége előfeltétele a b) pont alkalmazásának. A b) pont mint jogalap nem alkalmazható hasznos, de objektíven a szerződés teljesítéshez vagy az Érintett kérésére szerződéskötést megelőző lépések megtételéhez nem szükséges adatkezelések esetén, még akkor sem, ha az adatkezelő egyéb üzleti céljainak eléréséhez szükséges is.

3. Jogi kötelezettség teljesítése

  1. Az adatkezelés jogalapját jogi kötelezettség teljesítése esetén törvény határozza meg, így az Érintett hozzájárulása a személyes adatainak kezeléséhez nem szükséges. (GDPR. 6. cikk. (1)  c);  1993. évi III. tv a szociális igazgatásról és szociális ellátásáról – továbbiakban Szt – 20§ (1) (2) ; Ir.3§ (1). Jogi kötelezettségek teljesítése végett az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény vonatkozó rendelkezése értelmében egészségügyi szolgáltatás és gyógykezelés igénybevétele esetén az Érintett köteles személyes adatait hitelt érdemlően igazolni.

  2. Az adatkezelő köteles tájékoztatni az Érintettet az adatkezelés céljáról, jogalapjáról, időtartamáról az adatkezelő személyéről, továbbá a jogairól, a jogorvoslati lehetőségekről.

  3. Az adatkezelő jogi kötelezettség teljesítése címén az Érintett hozzájárulásának visszavonását követően jogosult kezelni azon adatkört, amely valamely rá vonatkozó jogi kötelezettség teljesítése végett szükséges.

4. Közérdekű vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlásának keretében végzett feladat végrehajtása, az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítése. (GDPR. 6. cikk. (1)  e) a 2011. évi CXII. törvény 5. § 1. pont a) alpontjában foglalt adatok esetében törvény közérdeken alapuló célból elrendeli.

5. Az adatkezelés az adatkezelő vagy egy harmadik fél jogos érdekeinek érvényesítéséhez szükséges, kivéve, ha ezen érdekekkel szemben elsőbbséget élveznek az Érintett olyan érdekei vagy alapvető jogai és szabadságai, amelyek személyes adatok védelmét teszik szükségessé, különösen, ha az Érintett gyermek. (GDPR. 6. cikk. (1)  f)

6. Különleges adat a 2011. évi CXII. törvény 5. §-ban meghatározott esetekben, valamint akkor kezelhető, ha

  1. az adatkezeléshez az Érintett előzetesen írásban hozzájárul,

  2. a 2011. évi CXII. törvény 5. § 2. pont b) alpontjában foglalt adatok esetében a törvényben kihirdetett nemzetközi szerződés végrehajtásához szükséges, vagy azt az Alaptörvényben biztosított alapvető jog érvényesítése, továbbá a nemzetbiztonság, a bűncselekmények megelőzése vagy üldözése érdekében vagy honvédelmi érdekből törvény elrendeli,


VI. KEZELT ADATOK KÖRE, NYILVÁNTARTÁSOK

  1. Az Érintettet és a hozzátartozót a felvételi Kérelem előterjesztésekor az Szt 96.§ (1) alapján tájékoztatni kell az Otthonban vezetett nyilvántartásokról.

  2. Az Érintett és a hozzátartozója az otthonba történő felvételkor az Szt.96.§ (3) alapján tett nyilatkozat, hogy a tájékoztatásban foglaltakat tudomásul vette.

  3. Az Érintett és a hozzátartozója által  az Otthon részére átadott a törvény által előírt nyilvántartások vezetéséhez szolgáltatott  adatok kezelése

  4. Az Érintett és a hozzátartozója által az Otthon részére az Érintett és közeli hozzátartozója adataiban bekövetkezett változásokat tartalmazó adatok

  5. Kérelmezés során az Szt. 20. § (1) alapján az otthon vezetője a szolgáltatásra vonatkozó igényt érkezésének napján nyilvántartásba veszi. A nyilvántartás vezetésének célja az e törvényben meghatározott jogok érvényesülésének elősegítése.  A nyilvántartás az alábbi adatokat tartalmazza:
    - a kérelmező természetes személyazonosító adatai - családi és utónév, születési hely és idő, anyja családi és utó neve - és Társadalombiztosítási Azonosító Jele,
    - a kérelmező telefonszáma, lakó- és tartózkodási helye, értesítési címe,
    - a kérelmező állampolgársága, bevándorolt, letelepedett vagy menekült, hontalan jogállása, a szabad mozgás és tartózkodás jogára vonatkozó adat,
    - a kérelmező cselekvőképességére vonatkozó adat,
    - a kérelmező törvényes képviselőjének, a kérelmező megnevezett hozzátartozójának, továbbá tartós bentlakásos Otthon és a Fenntartói ellátás esetében a kérelmező nagykorú gyermekének neve, - születési neve, telefonszáma, lakó- és tartózkodási helye vagy értesítési címe,
    - a kérelem előterjesztésének vagy a beutaló határozat megküldésének időpontja,
    - soron kívüli ellátásra vonatkozó igény 

  6. Az Ir. 22/A § (1) és az Szt. 119/C §-a szerinti jövedelemvizsgálathoz a 3.§ szerinti jövedelem nyilatkozat. (az Érintett jövedelmi helyzetét csak a törvényben vagy a törvény felhatalmazása alapján készült kormányrendeletben meghatározott esetekben, és feltételek mellett lehet vizsgálni.) Kérelem mellékletét kell képezze az egészségi állapotra vonatkozó igazolás (pl.: 9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet), idősek otthona tartós bentlakás esetén az értékelő adatlap (36/20017. (XII.22.) SZMM rendelet 3. sz. melléklet), pszichiátria betegek átmeneti otthona esetén az igénybe vevő szakorvosának, kezelőorvosának szakvéleménye, zárójelentés, jogszabályban előírt egyéb igazolások stb…) 

  7. A kérdezett adattartalom nem lehet több, mint amit a nyilvántartás az. Szt. 20. § (1) megkövetel.

  8. A kérelem előterjesztésekor csatolandó az egészségi állapotra vonatkozó igazolás. (név, születési hely és idő, krónikus megbetegedés felsorolása, fogyatékosságra vonatkozó adatok, fertőző betegség fennállta. Egészségügyi adatokra vonatkozóan az 1997. évi XLVII törvény rendelkezési az irányadóak. (…..)

  9. A szolgáltatás megkezdésekor további kezelt adatok: ellátás megkezdése és megszűnése dátuma, annak módja, jogosultsági feltételekre és az azokban bekövetkezett változásokra vonatkozó tények, férőhely elfoglalás időpontja.

  10. A szolgáltatás alatt további kezelt adatok, feltéve hogy ahhoz az Érintett vagy hozzátartozója vagy gondnoka kifejezett előzetes hozzájárulását adta: : az Érintett állapotával kapcsolatban keletkezett és az Érintett vagy Hozzátartozója által önkéntesen átadott orvosi dokumentáció, a fent megjelölt adatokban bekövetkezett változás.


VII. KAMERA RENDSZER

Az Otthon területén az épületen belül, illetve az épületen kívül elektronikus megfigyelő rendszer (továbbiakban: kamerarendszer) működik, mely során személyes adatokat tartalmazó képfelvételek készülnek. A megfigyelésnek és a képfelvételek rögzítésének elsődleges célja az Otthon és a Fenntartó területén tartózkodó személyek életének, testi épségének, valamint az Otthon és a Fenntartó területén tartózkodó személyek, továbbá az Otthon és a Fenntartó használatában álló vagyontárgyak védelme. Ennek keretében cél a jogsértések észlelése, az elkövető tettenérése, e jogsértő cselekmények megelőzése, továbbá, hogy ezekkel összefüggésben bizonyítékként kerüljenek hatósági eljárás keretében felhasználásra. Ennek célja, hogy az Otthon az esetleges jogvita esetén hitelt érdemlően rekonstruálni tudja az eseményeket.

Az Érintett az Otthon és a Fenntartó területére lépéssel az Infó tv. alapján, önkéntesen hozzájárul ahhoz, hogy a biztonsági kamerarendszer rögzíti a róla készült képfelvételt. Az Érintettek tájékoztatása a KAMERÁVAL MEGFIGYELT TERÜLET! feliratú táblával történik. Az adatkezeléshez történő hozzájárulás önkéntes, ráutaló magatartással történik: az Otthon és a Fenntartó területére történő belépéssel és az itt tartózkodással hozzájárulását adja a képfelvétellel kapcsolatos adatkezeléshez.

A kamerák pontos elhelyezéséről, és az általuk megfigyelt területről jelen adatkezelési szabályzatának 1. sz. mellékletéből tájékozódhat.

Bármely meghatározott, személyes adat alapján azonosított vagy – közvetlenül, vagy közvetve – azonosítható természetes személy kérelmezheti: 

  • tájékoztatását személyes adatai kezeléséről

  • személyes adatainak helyesbítését, valamint

  • személyes adatainak – a kötelező adatkezelés kivételével – törlését vagy zárolását.

A kérelmeket a Fenntartó székhelyére címezve lehet benyújtani postai úton, ajánlott, tértivevényes küldeményként.

A kamerarendszer adatkezelése:

A kamerákkal folyamatosan felvett képek megtekintésére jogosultak köre:

  • Irodavezető

  • Fenntartó vezetője (ügyvezető)

  • IT Rendszergazda

A kamerák által készített és tárolásra került felvételek visszanézésére jogosultak köre:

  • Fenntartó vezetője (ügyvezető)

  • Irodavezető

  • IT Rendszergazda

VIII. KÉP ÉS HANGFELVÉTEL RÖGZÍTÉSE

Az Otthonban lakók részére (amelyeken hozzátartozók, munkavállalók is részt vehetnek) rendezvények kerülhetnek megszervezésre melyeken fénykép és videofelvétel készülhet. A felvételek a Fenntartó és az Otthon holnapjára esetlegesen feltöltésre kerülhetnek. Az egyes rendezvények megszervezésekor minden esetben közzétételre kerül, hogy az eseményen kép felvétel készülhet. Amennyiben a rendezvényen bármelyik résztvevője arról a készülő kép és videó felvétel készítése ellen tiltakozik akkor biztosítani kell, hogy a felvételeken ne szerepeljen. A felvételek közzétételét követően érkező tiltakozások során meg kell vizsgálni, hogy az Érintett a képről eltávolítható-e anélkül, hogy az adatkezelő érdekei aránytalan sérelmet szenvednének és amennyiben lehetséges, a kifogásolt felvételt elkell távolítani.  A rendezvényeken készülő képek és videók kizárólag a Fenntartó / Otthon web oldalán kerülhetnek közzétételre

A felvételt átvevő és publikáló weboldalakat tájékoztatni kell a felvétel eltávolításáról szóló igényről.

IX. AZ ADATOK MEGISMERÉSÉRE JOGOSULTAK KÖRE, ADATKEZELÉS

A személyes adatokat az Otthon és a Fenntartó a vonatkozó adatkezelési célhoz kapcsolódó hozzáférési jogosultságokkal rendelkező munkavállalói, illetve ha van/lesz a Fenntartó és az Otthon részére szolgáltatási szerződések alapján adatfeldolgozási tevékenységet végző személyek, szervezetek ismerhetik meg, a Fenntartó és az Otthon által meghatározott terjedelemben és a tevékenységük végzéséhez szükséges mértékben.  

Az adatokat megismerheti az IT rendszergazda. 

X. ADAT TOVÁBBÍTÁS FENNTARTÓN ÉS OTTHONON KÍVÜLI SZERV RÉSZÉRE

Egészségügyi és személyazonosító adat az Otthon és a Fenntartón kívülre kizárólag az Adatvédelmi Szabályzat által meghatározott módon történhet.
/Az Otthon a 1997. évi XLVII. törvény az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről 10 és 23. §. alapján végzi.)
Az Adatkezelő jogosult és köteles minden olyan rendelkezésre álló és általa szabályszerűen tárolt személyes adatot az illetékes hatóságoknak továbbítani, amely személyes adat továbbítására őt jogszabály vagy jogerős hatósági kötelezés kötelezi. Ilyen adattovábbítás, valamint az ebből származó követelmények miatt az Adatkezelő nem tehető felelőssé. A továbbított adatok kezelésére a harmadik fél adatkezelési rendelkezései az irányadóak.

Hivatalos szervek részére történő adattovábbítás

Az egyes szervek részére adat írásbeli megkeresés alapján adható ki. A megkeresésének tartalmaznia kell:

  • A kérő Otthon és a Fenntartó nevét, címét, telefonszámát,

  • a megismerni kívánt adat megnevezését,

  • az adatkezelés pontos célját,

  • a kért adatok körét,

  • a kérés időpontját,

  • a kérő személy olvasható aláírását, beosztását.

Csak annyi és olyan adat továbbítható, amely az adatkezelési cél megvalósításához elengedhetetlenül szükséges.


XI. AZ ÉRINTETT SZEMÉLY JOGAI

1. Átlátható tájékoztatás joga: / az Érintettnek joga van, hogy az adatkezeléssel összefüggő tényekről az adatkezelés megkezdését megelőzően világos érthető tájékoztatást kapjon 

(1) Az Érintett jogosult arra, hogy adatainak kezelésére irányuló tevékenység megkezdését megelőzően tájékoztatást kapjon az adatkezeléssel összefüggő információkról.

(2) Rendelkezésre bocsátandó információk, ha a személyes adatokat az Érintettől gyűjtik az adatkezelő a személyes adatok megszerzésének időpontjában az Érintett és hozzátartozója rendelkezésére bocsájtja az itt felsorolt információk mindegyikét: /GDPR III. fejezet  2. szakasz 13. cikk (1) /

  • a. az adatkezelőnek és – ha van ilyen – az adatkezelő képviselőjének a kiléte és elérhetőségei;

  • b. az adatvédelmi tisztviselő elérhetőségei, ha van ilyen;

  • c. a személyes adatok tervezett kezelésének célja, valamint az adatkezelés jogalapja;

  • d. a Rendelet 6. cikk (1) bekezdésének f) pontján alapuló adatkezelés esetén, az adatkezelő vagy harmadik fél jogos érdekei;

  • e. adott esetben a személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái, ha van ilyen;

  • f. adott esetben annak ténye, hogy az adatkezelő harmadik országba vagy nemzetközi szervezet részére kívánja továbbítani a személyes adatokat, továbbá a Bizottság meg- felelőségi határozatának léte vagy annak hiánya, vagy a Rendelet 46. cikkben, a 47. cikkben vagy a Rendelet 49. cikk (1) bekezdésének második albekezdésében említett adattovábbítás esetén a megfelelő és alkalmas garanciák megjelölése, valamint az azok másolatának megszerzésére szolgáló módokra vagy az azok elérhetőségére való hivatkozás.

(3) Az adatkezelő a személyes adatok megszerzésének időpontjában a GDPR 2. szakasz 13. cikk (1) bekezdésben rögzített információkon túlmenően annak érdekében, hogy a tisztességes és átlátható adatkezelést biztosítsa, az Érintettet a következő kiegészítő információkról tájékoztatja GDPR 2. szakasz 13. cikk (2) bekezdés :

  • a. a személyes adatok tárolásának időtartamáról, vagy ha ez nem lehetséges, ezen idő- tartam meghatározásának szempontjairól;

  • b. az Érintett azon jogáról, hogy kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen, valamint az Érintett adat- hordozhatósághoz való jogáról;

  • c. a Rendelet 6. cikk (1) bekezdésének a) pontján vagy a 9. cikk (2) bekezdésének a) pontján alapuló adatkezelés esetén a hozzájárulás bármely időpontban történő visszavonásához való jog, amely nem érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés jogszerűségét;

  • d. a felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának jogáról;

  • e. arról, hogy a személyes adat szolgáltatása jogszabályon vagy szerződéses kötelezettségen alapul vagy szerződés kötésének előfeltétele-e, valamint, hogy az Érintett köteles-e a személyes adatokat megadni továbbá, hogy milyen lehetséges következményekkel járhat az adatszolgáltatás elmaradása;

  • f. a Rendelet 22. cikk (1) és (4) bekezdésében említett automatizált döntéshozatal ténye, ideértve a profilalkotást is, valamint legalább ezekben az esetekben az alkalmazott logikára és arra vonatkozóan érthető információk, hogy az ilyen adatkezelés milyen jelentőséggel, és az Érintettre nézve milyen várható következményekkel bír.

(4) Ha a személyes adatokat nem az Érintettől szerezték meg, az adatkezelő az Érintett rendelkezésére bocsátja a következő információkat: /GDPR III. fejezet 14. cikk (1) /

  • a. az adatkezelőnek és – ha van ilyen – az adatkezelő képviselőjének a kiléte és elérhe- tőségei;

  • b. az adatvédelmi tisztviselő elérhetőségei, ha van ilyen;

  • c. a személyes adatok tervezett kezelésének célja, valamint az adatkezelés jogalapja;

  • d. az Érintett személyes adatok kategóriái;

  • e. a személyes adatok címzettjei, illetve a címzettek kategóriái, ha van ilyen;

  • f. adott esetben annak ténye, hogy az adatkezelő valamely harmadik országbeli címzett vagy valamely nemzetközi szervezet részére kívánja továbbítani a személyes adatokat, továbbá a Bizottság megfelelőségi határozatának léte vagy annak hiánya, vagy a 46. cikkben, a Rendelet 47. cikkben vagy a 49. cikk (1) bekezdésének második albekezdésében említett adattovábbítás esetén a megfelelő és alkalmas garanciák megjelölése, valamint az ezek másolatának megszerzésére szolgáló módokra vagy az elérhetőségükre való hivatkozás.

(5) A GDPR III. fejezet 14. cikk fenti bekezdésben említett információk mellett az adatkezelő az Érintett rendelkezésére bocsátja az Érintettre nézve tisztességes és átlátható adatkezelés biztosításához szükséges következő kiegészítő információkat (GDPR III. fejezet 14. cikk (2):

  • a. a személyes adatok tárolásának időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen időtartam meghatározásának szempontjai;

  • b. ha az adatkezelés a Rendelet 6. cikk (1) bekezdésének f) pontján alapul, az adatkezelő vagy harmadik fél jogos érdekeiről;

  • c. az Érintett azon joga, hogy kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatokhoz való hozzáférést, azok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat a személyes adatok kezelése ellen, valamint az Érintett adathordozhatósághoz való joga;

  • d. a Rendelet 6. cikk (1) bekezdésének a) pontján vagy a 9. cikk (2) bekezdésének a) pontján alapuló adatkezelés esetén a hozzájárulás bármely időpontban való visszavonásához való jog, amely nem érinti a visszavonás előtt a hozzájárulás alapján végrehajtott adatkezelés jogszerűségét;

  • e. a valamely felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának joga;

  • f. a személyes adatok forrása és adott esetben az, hogy az adatok nyilvánosan hozzáférhető forrásokból származnak-e; és

(6) Ha az adatkezelő a személyes adatokon a megszerzésük céljától eltérő célból további adatkezelést kíván végezni, a további adatkezelést megelőzően tájékoztatnia kell az Érintettet erről az eltérő célról és a GDPR III. fejezet 14. cikk (2) bekezdésben említett minden releváns kiegészítő információról GDPR III. fejezet 14. cikk (5).

(7) A GDPR 14. cikk (5) alapján a  fenti bekezdéseket nem kell alkalmazni, ha és amilyen mértékben:

  • a. az Érintett már rendelkezik az információkkal;

  • b. a szóban forgó információk rendelkezésre bocsátása lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy erőfeszítést igényelne, különösen a közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból, a 89. cikk (1) bekezdésében foglalt feltételek és garanciák figyelembevételével végzett adatkezelés esetében, vagy amennyiben az e cikk (1) bekezdésében említett kötelezettség valószínűsíthetően lehetetlenné tenné vagy komolyan veszélyeztetné ezen adatkezelés céljainak elérését. Ilyen esetekben az adatkezelőnek megfelelő intézkedéseket kell hoznia – az információk nyilvánosan elérhetővé tételét is ideértve – az Érintett jogainak, szabadságainak és jogos érdekeinek védelme érdekében;

  • c. az adat megszerzését vagy közlését kifejezetten előírja az adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami jog, amely az Érintett jogos érdekeinek védelmét szolgáló meg- felelő intézkedésekről rendelkezik; vagy

  • d. a személyes adatoknak valamely uniós vagy tagállami jogban előírt szakmai titoktartási kötelezettség alapján, ideértve a jogszabályon alapuló titoktartási kötelezettséget is, bizalmasnak kell maradnia.

2. Az Érintett hozzáférési joga / az Érintett kérelmére személyes adatai és az azok kezelésével  összefüggő információkat az adatkezelő a rendelkezésére bocsájtja/

(1) Az Érintett jogosult arra, hogy az adatkezelőtől visszajelzést kapjon arra vonatkozóan, hogy sze- mélyes adatainak kezelése folyamatban van-e, és ha ilyen adatkezelés folyamatban van, jogosult arra, hogy a személyes adatokhoz és a következő információkhoz hozzáférést kapjon: (GDPR. 15. cikk (1) 

  • a. az adatkezelés céljai;

  • b. az Érintett személyes adatok kategóriái;

  • c. azon címzettek vagy címzettek kategóriái, akikkel, illetve amelyekkel a személyes adatokat közölték vagy közölni fogják, ideértve különösen a harmadik országbeli címzetteket, illetve a nemzetközi szervezeteket;

  • d. adott esetben a személyes adatok tárolásának tervezett időtartama, vagy ha ez nem lehetséges, ezen időtartam meghatározásának szempontjai;

  • e. az Érintett azon joga, hogy kérelmezheti az adatkezelőtől a rá vonatkozó személyes adatok helyesbítését, törlését vagy kezelésének korlátozását, és tiltakozhat az ilyen személyes adatok kezelése ellen;

  • f. a valamely felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának joga;

  • g. ha az adatokat nem az Érintettől gyűjtötték, a forrásukra vonatkozó minden elérhető információ;

(2) Akiről az Szt, szerinti nyilvántartás adatot tartalmaz, a személyére vonatkozó adatok tekintetében betekintési helyesbítési vagy törlési jogának érvényesítése mellett kérheti a jogai gyakorlásához szükséges adatainak közlését az intézménytől. 

(3) A személyes adatokkal összefüggő jogok érvényesítése az érintett halálát követően

Az érintett halálát követő öt éven belül az elhunytat életébenmegillető jogokat az érintett által arra ügyintézési rendelkezési joggal, illetve közokiratban vagy teljes bizonyító erejű magánokiratban foglalt az adatkezelőnél tett nyilatkozattal meghatalmazott személy jogosult érvényesíteni. Ha az érintett nem tett jognyilatkozatot a Ptk szerinti közeli hozzátartozója ennek hiányában is jogosult az elhunytat ,megillető jogokat érvényesíteni az érintett halálát követően. 

3. A helyesbítéshez való jog (GDPR III. 3. szakasz 16. cikk ) /Ezen jog alapján az Érintett jogosult arra, hogy kérésére az Otthon és a Fenntartó indokolatlan késedelem nélkül helyesbítse a rá vonatkozó pontatlan személyes és különleges adatokat.

Figyelembe véve az adatkezelés célját, az Érintett jogosult arra, hogy kérje a hiányos személyes adatok – egyebek mellett kiegészítő nyilatkozat útján történő – kiegészítését.

4. A törléshez való jog („az elfeledtetéshez való jog”) /alapján az Érintett, amennyiben az adatkezelésnek más jogalapja nincs, kérheti az Otthon és a Fenntartó  általt kezelt személyes és különleges adatainak törlését, továbbá az adatok kezelése nyomainak eltüntetését /(GDPR. III. fejezet 3. szakasz 17. cikk (1)/

(1) Az Érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő indokolatlan késedelem nélkül törölje a rá vonatkozó személyes adatokat, az adatkezelő pedig köteles arra, hogy az Érintettre vonatkozó sze- mélyes adatokat indokolatlan késedelem nélkül törölje, ha az alábbi indokok valamelyike fennáll:

  • a. a személyes adatokra már nincs szükség abból a célból, amelyből azokat gyűjtötték vagy más módon kezelték;

  • b. az Érintett visszavonja a rendelet 6. cikk (1) bekezdésének a) pontja (hozzájárulás személyes adatok kezeléséhez) vagy a rendelet 9. cikk (2) bekezdésének a) pontja értelmében (kifejezett hozzájárulás adása) az adatkezelés alapját képező hozzájárulását, és az adatkezelésnek nincs más jogalapja;

  • c. az Érintett a rendelet 21. cikk (1) bekezdése alapján (tiltakozáshoz való jog) tiltakozik az adatkezelése ellen, és nincs elsőbbséget élvező jogszerű ok az adatkezelésre, vagy az Érintett a rendelet 21. cikk (2) bekezdése alapján (üzletszerzés érdekében történő személyes adatkezelés elleni tiltakozás) tiltakozik az adatkezelés ellen;

  • d. a személyes adatokat jogellenesen kezelték;

  • e. a személyes adatokat az adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami jogban előírt jogi kötelezettség teljesítéséhez törölni kell;

  • f. a személyes adatok gyűjtésére a 8. cikk (1) bekezdésében említett, információs társadalommal összefüggő szolgáltatások kínálásával kapcsolatosan került sor.

(2) Ha az adatkezelő nyilvánosságra hozta a személyes adatot, és az Érintett kérelmére azt törölni köteles, az elérhető technológia és a megvalósítás költségeinek figyelembevételével megteszi az ésszerűen elvárható lépéseket – ideértve technikai intézkedéseket – annak érdekében, hogy tájékoztassa az adatokat kezelő adatkezelőket, hogy az Érintett kérelmezte tőlük a szóban forgó személyes adatokra mutató linkek vagy e személyes adatok másolatának, illetve másodpéldányának törlését GDPR III. fejezet 17. cikk (2).

(3) A GDPR III. fejezet 17. cikk (1) és (2) bekezdés nem alkalmazandó, amennyiben az adatkezelés szükséges:

  • a. a véleménynyilvánítás szabadságához és a tájékozódáshoz való jog gyakorlása céljából;

  • b. a személyes adatok kezelését előíró, az adatkezelőre alkalmazandó uniós vagy tagállami jog szerinti kötelezettség teljesítése, illetve közérdekből vagy az adatkezelőre ruházott közhatalmi jogosítvány gyakorlása keretében végzett feladat végrehajtása céljából;

  • c. a Rendelet 9. cikk (2) bekezdése h) és i) pontjának, valamint a rendelet 9. cikk (3) bekezdésének megfelelően a népegészségügy területét érintő közérdek alapján;

  • d. a Rendelet 89. cikk (1) bekezdésével összhangban a közérdekű archiválás céljából, tudományos és történelmi kutatási célból vagy statisztikai célból, amennyiben az (1) bekezdésben említett jog valószínűsíthetően lehetetlenné tenné vagy komolyan veszélyeztetné ezt az adatkezelést; vagy

  • e. jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez, illetve védelméhez.

5. Az adatkezelés korlátozásához való jog /Zároláshoz való jog / GDPR III. fejezet 3. szakasz 18. cikk/

(1) Az Érintett jogosult arra, hogy kérésére az adatkezelő korlátozza az adatkezelést, ha az alábbi feltételek közül bármelyik teljesül:

  • a. az Érintett vitatja a személyes adatok pontosságát, ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amely lehetővé teszi, hogy az adatkezelő ellenőrizze a személyes adatok pontosságát;

  • b. az adatkezelés jogellenes, és az Érintett ellenzi az adatok törlését, és ehelyett kéri azok fel- használásának korlátozását;

  • c. az adatkezelőnek már nincs szüksége a személyes adatokra adatkezelés céljából, de az Érintett igényli azokat jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez; vagy

  • d. az Érintett a Rendelet 21. cikk (1) bekezdése szerint tiltakozott az adatkezelés ellen; ez esetben a korlátozás arra az időtartamra vonatkozik, amíg megállapításra nem kerül, hogy az adatkezelő jogos indokai elsőbbséget élveznek-e az Érintett jogos indokaival szemben.

(2) Ha az adatkezelés az (1) bekezdés alapján korlátozás alá esik, az ilyen személyes adatokat a tárolás kivételével csak az Érintett hozzájárulásával, vagy jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez, vagy más természetes vagy jogi személy jogainak védelme érdekében, vagy az Unió, illetve valamely tagállam fontos közérdekéből lehet kezelni.

(3) Az adatkezelő az Érintettet, akinek a kérésére az (1) bekezdés alapján korlátozták az adatkezelést, az adatkezelés korlátozásának feloldásáról előzetesen tájékoztatja.

6. A személyes adatok helyesbítéséhez, vagy törléséhez, illetve az adatkezelés korlátozásához kapcsolódó értesítési kötelezettség /GDPR III. fejezet 3. szakasz 19. cikk/í

Az adatkezelő minden olyan címzettet tájékoztat a helyesbítésről, törlésről vagy adatkezelés- korlátozásról, akivel, illetve amellyel a személyes adatot közölték, kivéve, ha ez lehetetlennek bizonyul, vagy aránytalanul nagy erőfeszítést igényel. Az Érintettet kérésére az adatkezelő tájékoztatja e címzettekről.

7. Az adathordozhatósághoz való jog /GDPR III. fejezet 3. szakasz 20. cikk/

Az adathordozhatósághoz való jog alapján az Érintett jogosult arra, hogy a rá vonatkozó Otthon és a Fenntartó, mint Adatkezelő rendelkezésére bocsátott adatokat, tagolt széles körben használt, géppel olvasható formátumban megkapja, továbbá jogosult arra is, hogy ezeket az adatokat egy másik Adatkezelőnek továbbítsa anélkül, hogy ezt akadályozná, az Otthon és a Fenntartó megakadályozná.

8. A tiltakozáshoz való jog /GDPR III. fejezet 4. szakasz 21. cikk/ 

(1) Az Érintett jogosult arra, hogy a saját helyzetével kapcsolatos okokból bármikor tiltakozzon személyes adatainak a 6. cikk (1) bekezdésének e) vagy f) pontján alapuló kezelése ellen, ideértve az említett rendelkezéseken alapuló profilalkotást is. Ebben az esetben az adatkezelő a személyes adatokat nem kezelheti tovább, kivéve, ha az adatkezelő bizonyítja, hogy az adatkezelést olyan kényszerítő erejű jogos okok indokolják, amelyek elsőbbséget élveznek az Érintett érdekeivel, jogaival és szabadságaival szemben, vagy amelyek jogi igények előterjesztéséhez, érvényesítéséhez vagy védelméhez kapcsolódnak

(2) Az Érintettől személyes adat üzletszerzés érdekében nem kerül kezelésre és feldolgozásra.

9. Az automatizált döntéshozatal alóli mentesség joga /GDPR 4. szakasz 22. cikk/

(1) Az Érintettre vonatkozóan a Fenntartó és az otthon nem folytat automatizált döntéshozatalt

10. Az adatvédelmi incidens kezelése

Adatvédelmi incidens: Adatvédelmi incidensnek minősül a személyes adat jogellenes kezelése vagy feldolgozása, így különösen a jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás, nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint a véletlen megsemmisülés vagy sérülés.

Eljárási rend adatvédelmi incidens esetén:

Az adatvédelmi incidenskezelés mindig az adatkezelő feladata, részletesen:

  • az incidens természetes személyek jogára és szabadságára vonatkozó kockázat alapján történő kategorizálása

  • az incidens 72 órán belül történő bejelentése a felügyeleti hatóság felé

  • intézkedések megtétele az incidens megszűntetésére, orvoslására

  • felelősök megállapítása

  • Érintettek tájékoztatása

XII. JOGORVOSLATI LEHETŐSÉGEK

Ha az Érintett természetes személy úgy ítéli meg, hogy a rá vonatkozó személyes adatkezelés nem felel meg a jogszabályi követelményeknek panaszt nyújthat be Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz a NAIH-hoz. Panasztételhez való jogát az Érintett az alábbi elérhetőségeken gyakorolhatja:  Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság 1125 Budapest, Szilágyi Erzsébet fasor 22/c Telefon: +36 (1) 391-1400; Fax: +36 (1) 391-1410, http:/www.naih.hu, ugyfelszolgalat@naih.hu

A felügyeleti hatóság, amelyhez a panaszt benyújtották, köteles tájékoztatni az ügyfelet a panasszal kapcsolatos eljárási fejleményekről és annak eredményéről, ideértve azt is, hogy a Rendelet 78. cikk alapján az Érintett a  NAIH döntése ellen a panaszos bírósági jogorvoslattal élhet.

XIII. AZ ÉRINTETT KÉRELME ESETÉN ALKALMAZANDÓ ELJÁRÁS

  1. Az Otthon és a Fenntartó elősegíti az Érintett jogainak gyakorlását, az Érintett jelen szabályzatban is rögzített jogainak gyakorlására irányuló kérelem teljesítését nem tagadhatja meg, kivéve, ha bizonyítja, hogy az Érintettet nem áll módjában azonosítani.

  2. Az Otthon késedelem nélkül, de maximum a kérelem kézhezvételét követően 30 napon belül tájékoztatja az Érintettet a kérelem nyomán hozott intézkedésekről. Szükség esetén, figyelembe véve a kérelem összetettségét és a kérelmek számát, ez a határidő további 30 nappal meghosszabbítható. A határidő meghosszabbításáról az adatkezelő a késedelem okainak megjelölésével a kérelem kézhezvételétől számított egy hónapon belül tájékoztatja az Érintettet.

  3. Ha az Érintett elektronikus úton nyújtotta be a kérelmet, a tájékoztatást lehetőség szerint elektronikus úton kell megadni, kivéve, ha az Érintett azt másként kéri.

  4. Ha az Otthon nem tesz intézkedéseket az Érintett kérelme nyomán, késedelem nélkül, de legkésőbb a kérelem beérkezésétől számított 30 napon belül  tájékoztatja az Érintettet az intézkedés elmaradásának okairól, valamint arról, hogy az Érintett panaszt nyújthat be a felügyeleti hatóságnál, és élhet bírósági jogorvoslati jogával.

  5. Az Otthon a Rendelet 13. és 14. cikke szerinti, és a Rendelet 15–22. és 34. cikk szerinti tájékoztatást és intézkedést ingyenesen intézi.  

  6. Ha az Érintett kérelme egyértelműen megalapozatlan vagy – különösen ismétlődő jellege miatt – túlzó, az adatkezelő, figyelemmel a kért információ vagy tájékoztatás nyújtásával vagy a kért intézkedés meghozatalával járó adminisztratív költségekre: 3000.- Ft összegű díjat számíthat fel, vagy megtagadhatja a kérelem alapján történő intézkedést.

  7. A kérelem egyértelműen megalapozatlan vagy túlzó jellegének bizonyítása az adatkezelőt terheli.

  8. A Rendelet 11. cikkének sérelme nélkül, ha az adatkezelőnek megalapozott kétségei vannak a Rendelet 15–21. cikk szerinti kérelmet benyújtó természetes személy kilétével kapcsolatban, további, az Érintett személyazonosságának megerősítéséhez szükséges információk nyújtását kérheti.

XIV. EGYÉB TEVÉKENYSÉGEK, AMELYEKET ADATKEZELÉS TERHEL

1. Jogi kötelezettségen alapuló adatkezelés

1.1. Pénzmosás elleni kötelezettségek teljesítéséhez kapcsolódó adatkezelés

(1) A Fenntartó és az Otthon a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény 6. § (1) alapján az ügyfél nevében vagy megbízása alapján eljáró természetes személy azonosítására és személyazonosságának igazoló ellenőrzésére köteles az üzleti kapcsolat létesítésekor, pénzmosásra vagy a terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény vagy körülmény felmerülése esetén, amennyiben az ügyfél-átvilágításra még nem került sor; valamint, ha kétség merül fel a korábban rögzített ügyfélazonosító adatok valódiságával vagy megfelelőségével kapcsolatban.

(2) A Fenntartó és az Otthon az azonosítás során az alábbi adatokat köteles rögzíteni: az ügyfél nevében vagy megbízása alapján eljáró természetes személy

  • a) családi és utónevét;

  • b) születési családi és utónevét;

  • c) állampolgárságát;

  • d) születési helyét, idejét;

  • e) anyja születési nevét;

  • f) lakcímét, ennek hiányában tartózkodási helyét;

  • g) az azonosító okmányának típusát és számát.

(3) Az adatkezeléssel Érintettek köre: az ügyfél nevében vagy megbízása alapján eljáró természetes személyek.

(4) A személyes adatok megismerésére jogosult a Vállalkozás ügyfélátvilágításra kijelölt vezetője, vagy munkavállalója. A Vállalkozás a szerződés (üzleti kapcsolat) megszűnésétől számított 8 évig jogosult az ügyfél-átvilágítás során rögzített személyes adatok kezelésére.

1.2. Számviteli kötelezettségek teljesítéséhez szükséges adatkezelés

  • (1) A Vállalkozás természetes személy ügyfeleinek, vevőinek, szállítóinak adatai kezelésének jogalapja jogi kötelezettség teljesítése, (2007. évi CXXVII. törvény 159. § (1) bek.) az adatok felhasználási célja számla kötelező adattartalmának megállapítása, számla kibocsátása, kapcsolódó könyvviteli feladatok ellátása.

  • (2) Az adatkezeléssel Érintettek köre: a Fenntartó és az Otthon természetes személy ügyfelei, vevői, szállítói.

  • (3) A kezelt adatok köre: A Fenntartó és az Otthon természetes személy ügyfeleinek, vevőinek, szállítóinak neve, címe, adószáma

  • (4) A személyes adatok megismerésére jogosultak a számla kibocsátást munkaköri feladatként ellátó vezető, illetve munkavállalók, a könyvviteli tevékenységet ellátó vezető, munkavállaló.  A Fenntartó és az Otthon a szerződés (üzleti kapcsolat) megszűnésétől számított 8 évig jogosult az fentiekben megjelölt jogi kötelezettség teljesítése során rögzített személyes adatok kezelésére.

1.3. Adó- és járulékkötelezettségek teljesítéséhez kapcsolódó adatkezelés

  • (1) A Fenntartó és az Otthon az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 50. § (1) alapján havonként, a tárgyhót követő hónap 12.  napjáig elektronikus úton bevallást tesz az adó- és/vagy társadalombiztosítási kötelezettségeket eredményező, természetes személyeknek teljesített kifizetésekkel, juttatásokkal összefüggő valamennyi adóról, járulékokról és/vagy a (2) bekezdésben meghatározott adatokról

  • (2) Az adatkezeléssel Érintettek köre: a Fenntartó vezetője, munkavállalói.

  • (3) A kezelt adatok köre: a Fenntartó vezetője, munkavállalói Art. 50. § (2) bekezdésben meghatározott adatai, kiemelve ezekből a természetes személy természetes személyazonosító adatai (ideértve az előző nevet és a titulust is), neme, állampolgársága, a természetes személy adóazonosító jele, társadalombiztosítási azonosító jele.

  • (4) A címzettek köre: a Fenntartó könyvviteli, bérszámfejtési tevékenységet munkaköri feladatként ellátó munkavállalói, adatfeldolgozók.

  • (5) A Vállalkozás a jogviszony megszűnésétől számított 8 évig jogosult az fentiekben megjelölt jogi kötelezettség teljesítése során rögzített személyes adatok kezelésére.

XV. A WEBOLDALLAL ÖSSZEFÜGGŐ ADATKEZELÉS

(1) A honlapon tett látogatások során egy vagy több cookie - apró információcsomag, amelyet a szerver küld a böngészőnek, majd a böngésző visszaküld a szervernek minden, a szerver felé irányított kérés alkalmával – kerül küldésre a honlapot meglátogató személy számítógépére, aminek segítségével a annak böngészője egyedileg azonosítható lesz, amennyiben ehhez a honlapot meglátogató személy világos és egyértelmű tájékoztatást követően kifejezett (aktív) hozzájárulását adta a honlap további böngészésére irányuló magatartásával.

(2) A cookie-k kizárólag a felhasználói élmény javítása, a belépési folyamat automatizálása érdekében működnek. A honlapon használt sütik személy szerinti beazonosításra alkalmas információt nem tárolnak, a Vállalkozás személyes adatkezelést e körben nem folytat.

a. A honlapon való üzenetküldésre nincs lehetőség, az kizárólag tájékoztatásul szolgál.  A honlapon kapcsoló (átvezető) linkek nincsenek. 


XVI. SZERZŐDÉSEKKEL KAPCSOLATOS ADATKEZELÉSI TEVÉKENYSÉG

  • (1) A Vállalkozás a vele szerződő természetes személyek – ügyfelek, vevők, szállítók - személyes adatainak kezelését ellátja a szerződéses jogviszonnyal összefüggésben. A személyes adatok kezeléséről az Érintettet tájékoztatni kell.

  • (2) Az Érintettek köre: mindazon természetes személyek, akik a Vállalkozással szerződéses kapcsolatot létesítenek. Az adatkezelés jogalapja szerződés teljesítése, az adatkezelés célja a kapcsolattartás, a szerződésből eredő igényérvényesítés, szerződéses kötelezettségeknek megfelelés biztosítása.

  • (3) A személyes adatok címzettjei: a Vállalkozás vezetője, a Vállalkozás ügyfélszolgálati, könyvviteli feladatokat munkakörük alapján ellátó munkavállalói, adatfeldolgozói.

  • (4) A kezelt személyes adatok köre: név, lakcím, székhely, telefonszám, e-mail cím, adószám, bank- számlaszám, vállalkozói igazolvány szám, őstermelői igazolvány szám.

  • (5) Az adatkezelés időtartama: a szerződés megszűnésétől számított 5 év.

XVII. AZ ADATBIZTONSÁG

  • (1) Személyes adatot csak a jogszabályi előírások alapján és a jelen szabályzatban rögzített tevékenységekkel összhangban, az adatkezelés célja szerint kezelhet. A Fenntartó biztosítja a szükséges  technikai és szervezési intézkedéseket, amelyek elengedhetetlenül szükségesek az adatbiztonságra vonatkozó jogszabályok, adat- és titokvédelmi szabályok érvényre juttatásához. A Fenntartó és az Otthon a személyes adatokat  álnevesíti  és titkosítja.

  • (2) Biztosítja, hogy a legkisebb kockázata legyen a továbbított, tárolt vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes megsemmisítéséből, elvesztéséből, megváltoztatásából, jogosulatlan nyilvánosságra hozatalából vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférésből erednek.

  • (3) Minden intézkedést megtesz  a  jogosulatlan hozzáférés, megváltoztatás, továbbítás, nyilvánosságra hozatal, törlés vagy megsemmisítés, valamint a véletlen megsemmisülés és sérülés, továbbá az alkalmazott technika megváltozásából fakadó hozzáférhetetlenné válás ellen.

  • (4) A Fenntartó és az Otthon az egyes adatkezelési tevékenység során az adatállományokat kizárólag a megfelelő hozzáférési jogosultsággal rendelkező munkavállalók ismerhetik meg.

  • (5) A Vállalkozás vezetői, munkavállalói a személyes adatokat harmadik személynek nem továbbítják, a jogosulatlan hozzáférés kizárása érdekében a szükséges intézkedéseket megteszik.

  • (6) A Vállalkozás azon munkavállalóinak enged hozzáférést személyes adatokhoz, akik a kezelt személyes adatkörök tekintetében titoktartási nyilatkozat tételével vetették alá magukat az adatbiztonsági szabályok megtartásával kapcsolatos kötelezettségnek.  

XVIII. AZ INFORMATIKAI NYILVÁNTARTÁSAINAK VÉDELME

A Fenntartó és az Otthon védi az  adatállományokat számítógépes vírusok elleni állandó védelemmel. Az szoftver és a hardver eszközök jelszóvédettek zárt helyen tároltak

XIX. A VÁLLALKOZÁS PAPÍRALAPÚ NYILVÁNTARTÁSAINAK VÉDELME

A papíralapú nyilvántartások védelme érdekében biztosítja azok megsemmisülés és az adatkezelőn kívüli hozzáférhetetlenségének a védelmét, különösen a fizikai biztonság, illetve tűzvédelem tekintetében.

XX. EGYÉB RENDELKEZÉSEK

  • a) Az Otthon és a Fenntartó kötelezettséget vállal arra, hogy ha a szolgáltatott adatokat az Otthon és a Fenntartó az eredeti adatfelvétel céljától eltérő célra kívánja felhasználni, erről az Érintettet tájékoztatja és ehhez előzetes, kifejezett hozzájárulását megszerzi, illetőleg lehetőséget biztosít számára, hogy a felhasználást megtiltsa.

  • b) Az Otthon és a Fenntartó kötelezi magát, hogy gondoskodik az adatok biztonságáról, megteszi továbbá azokat a technikai intézkedéseket, amelyek biztosítják, hogy a felvett, tárolt, illetve kezelt adatok védettek legyenek, illetőleg mindent megtesz annak érdekében, hogy megakadályozza azok megsemmisülését, jogosulatlan felhasználását és jogosulatlan megváltoztatását. Kötelezi magát arra is, hogy minden olyan harmadik felet, akinek az adatokat esetlegesen átadja vagy továbbítja, ugyancsak felhívja ez irányú kötelezettségeinek teljesítésére.

  • c) Az Otthon és a Fenntartó fenntartja a jogot, hogy jelen szabályzatot az Érintettek Honlap felületén történő előzetes értesítése mellett egyoldalúan módosítsa. A módosítás hatálybalépését követően az Érintetteknek a Honlap további használatához el kell fogadnia a módosításokat, az Otthon és a Fenntartó által honlapon biztosított módon.

Jóváhagyva: 


ILONA-ARANYKOR Szociális Gondozó Nonprofit Közhasznú Kft.
képv.: Sárközy Gyula